Porojen valtakunta

18.09.2022 16:00

Ruskamatka porojen valtakuntaan 9.9.-16.9.2022

 

Koppi365 lähtee pohjoiseen, ruskaa, poroja, sukulaisia etsimään. 

 

"Kaikki hännät kyydissä, voidaan lähteä!"

 

Ensimmäinen yö oli Varessäikässä. Oulun kupeessa. Huomenna tavataan siskolikka Pilvi Oulussa. 

 

Onneksi on jo ilta, kohta pääsee nukkumaan ja aamu tulee nopeemmin

 

Kerrankin kun ois mulle ollut hyvä "uintipaikka", oli sinne meno kielletty. Laituri lähellä rantaa sanoisinko 

 

Nallikarilla treffit Pilvin kanssa. "Terve sisko! Hauska tappa vanha tuttu"

 

"No älä nyt suutu, enhän mä sua tapa, se on vaan sellainen sanonta kun tavataan vanha tuttu"

 

Oulusta nokka kohti Sodankylää. Siellä oli vinopino mun sukulaisia. Tässä äitini Via, siskoni Pampula ja mä 

 

Alamaiset kumarsivat vähän joka välissä mulle. Olin "Etelän Herra" heille. 

 

"Pampula, anna Nupun paskoa rauhassa keskelle teidän pihaa. 

Ja Nuppu, tästä vielä puhutaan kotona että eikö sulla ole käytöstapoja mihin kakataan?"

 

"Mari löysi pyörän vajan takaa. Mikä pettymys, se ei ollutkaan Figon ja mun pentupyörä :(  

Eihän siinä ole mitään samaa, ei oikeastaan edes väri!  Tästäkin puhutaan vielä kotona ettei hehkuteta ennekuin tarkastetaan tiedot... "

 

Sodankylässä asustaa siis mun äiti Via, siskoni Pampula, Pampulan tytär Bella, veljeni Sulon tytär Rosa. 

Olisi kyllä kurjaa jos ois aina noin paljon sukua kerjäämässä yhtä namipalaa. Jäisin ilman?!??!?!

 

Rosa oli oikein hienohelma fiini neiti. Ikää kohta 1,5v , ja sen kyllä huomaa 

 

Tämä kuva on dronella kasvattajani Kaisun mökin yläpuolelta. Harmi kun Kaisu ei ole noin pitkä, että aina näkisi noita maisemia :)

 

Via pääsi käymään mun "koppi365":ssä. Olisi voinut lähteä mukaan pidemmällekin matkalle jos ois halunnut.

 

Sodankylä jäi taakse, matka jatkuu. Vastaan tulossa toinen koppi.
Nyt tassu pystyyn, kohta moikataan, kunhan ensin saadaan nuo poro poloiset tieltä pois. 

 

Saariselkä on kaikkien karavaani kavereiden kohtauspaikka. 

 

Ennen Norjan ylitystä vielä tankki täyteen. Me tarkastetiin Nupun kanssa, että ei mee bensaa diesel-tankkiin. 

Norjassa, ja tullaamatta. Rikollista väkeä!  Koirat pitää AINA tullata, jottas tiiätte!

Tässä alla dronelampi. Aika hieno oli .. ja olikohan ees Norjassa, jossakin kuitenkin... 

 

Aikamoinen sarvipää! 

 

Norja ajettiin vaan pikaisesti läpi, ja seuraava yöpaikka löytyi reissun ainoalta Camping- alueelta Raattamasta, Pallas-tunturin kupeesta. Kokemus sekin.. hmmm..

 

Aamulla oli Pallas usvan peitossa. Kehuivat luonnossa hienommaksi kuin kuvissa, mutta enpä tiiä. Ja toi yksi tiekuva taitaa olla kuitenkin Norjasta, tai jostakin, eli kuvatkin sekasin... ei se Mari sitten mitään osaa järjestellä! 

 

Mulle oli kivat ohjeet kansallispuistossa. Vaikka en mä ekaa kertaa   kansallispuistossa   ollutkaan. Mä oon jo vanha konkari 

 

Ota tuosta nyt selvää mihin mennään. Valitaanko lyhin reitti? Nälkäkin ois... 

 

Koetin leikkiä kuurupiilosta. Hyvin piilouduin, kun Tapankin etsi ihan väärästä suunnasta

 

Ja wau, mitä minun silmäni näkevät! Poroja eikä ole auton ikkunaa välissä. 

Autosta niitä kyllä on nähty riittävästi, mutta että ihan livenä. JEE

Tuolla yhdellä porolla on saman värinen panta kuin mulla. ollaan siis tekstiilikaksosia! JEE taas 

Siinä ne jolkotteli meidän edessä ilman kiirettä

"Voi rähmä, nyt me taidettiin hukata ne? Haistatko mistä menivät?"

 

ja Jounin kaupallahan se vasta iso poro oli sarvineen. HUH

 

Saatiin kotoa useammankin kerran kuviakin. Mari oli mielissään, mutta sanonpa vaan, että  "Aha ja ok, kissat hengissä, jatketaan siis reissua. Ei vielä tarvi palata" 

 

Drone jossakin päin pohjoista. 

Drone:  Ja tämä on kuvakulma jonka MINÄ näen! 

 

Poroporoporo...  ennekuin Nuppu pääsee kiipeemään ja katsomaan, on poro jo poissa. Hidas kun on! Ei siis Poro, vaan Nuppu

 

Pissatauko jossakin päin Suomea. Mainitsemisen arvoista? kyllä 

 

Isossa maailmassa näkee kaikkea isoa! Itsekin isona koirana tunsin itseni pieneksi 

 

Joulupukinpaja Rovaniemi: "Uskoako Joulupukkiin vai ei, kas siinäpä pulma? Mitä sulla on mulle?"

Melkein jo uskoin Joulupukkiin, kun sain tilata ITSE ITSELLENI kokonaisen aterian!

Usko Joulupukkiin mureni siinä kohtaa, kun hölmö tarjoilija toi vain murenevan pekonin siivun!!

Pizza olisi maistunut enemmän, tai ainakin sitä olisi ollut enemmän. Enemmän ruokaa, enemmän makua suussa

 

On todellakin kaikki isoa isossa maailmassa. Mitä lakkoja! 

 

"PÖÖÖÖ", .. hyvin säikähti 

 

Ranua: 

Tästä ei puhuttu mulle mitään! Jos eläimiä halutaan maksusta katsomaan, niin eikö niitä ole riittävästi kotona, eikö? 

Tai jos menette, niin miksi en pääse mukaan? Joudun odottamaan autossa? häh? Mun kavereitahan nuo kaikki on.. samaa susien sukua kaikki tyynni... 

Manuli kurkkimassa kolostaan, Susi vartioi laavuaan

Lintuja siellä, lintuja täällä, Korpilla lihapala suussaan

Jääkarhu kyseli "ken on karhuista kaunehin" 

Petojen sukua! Enkä tarkoita tuota ruskeaa karhua... 

 

Mut nyt mä olisin jo ihan valmis kotiin, eikös lähdetä kotia kohti?

Aika pitkä lenkki oli istua autossa. Ja siis kirjaimelliseti istua. 90% ajoajasta istuin etupenkkien välissä

Joskus oli pistettävä päätä tukien kun meinasin kuulemma torkahtaa... 

Välillä istuttiin taktiikalla: peppu vasten peppua.. (kuva otettu ylhäältä, Nuppu katselee taakse, Heppu eteen)

 

Matkareitti suurinpiirtein

 

Muutama sadepisarakin saatiin, mutta vasta loppumatkasta. Onneksi mun ei tarvinnut olla tuolloin ulkona. Vain yhden kerran vähän kastuin

Nuppu piti sadevahtia Kopin ikkunasta. Ja koska sadetta luvattiin koko päiväksi, ajoimme suoraan kotiin pystymättä enää välietapeille!

 

----------------------------------------------

KOTONA: 

Turha lähteä ruskaa etsimään isoon maailmaan, on sitä omassa pihassakin :) 

Kotona Sirulla oli kiire ulos. Ja sisään. Ja ulos. Ja sisään. Ja ulos. Ja sisään. 15 minuutin välein... 

Hieno reissu, paljon taas nähtiin ja koettiin. .. ja syötiin!!

Erityiskiitokset kissahoitajille, jotka saavat uuden merkinnään CV:hensä: "toiminut viikon kissahoitajina kiitettävin arvosanoin", sekä erityis rakkaat kiitokset Kaisulle ja Tarmoille Sodankylässä kaikesta kestitsemisestä!

 

....Ja eikun kohti uusia seikkailuja

ps Syyskuun kuvissa on laajemmin matkakuvia